Kodak

Zo goed als alle onderstaande films worden niet meer geproduceerd. De eerste vijf zijn nog maar net uit productie genomen door Kodak en soms vervangen door andere typen.

Als u wilt weten wanneer deze films op de markt kwamen kunt u een kijkje nemen op de Chronolgy Kodak website. Zij hebben het netjes op een rijtje gezet.

Ektachrome 7285

Kodak Ektachrome 100D super8
Kleur omkeer, type 7285 (15 meter).
EI 100/21° bij daglicht [5500K, zonder filter]
EI 25/15° bij kunstlicht [3200K, met Wratten 80A filter].
Helaas heeft dit lab deze film het laatst verkocht in de herfst van 2015. Hij is wereldwijd uitverkocht en soms kom je hem tegen voor hele onredelijke prijzen, pas dus op. Deze Ektachrome 100D type 7285 emulsie wordt niet meer gemaakt door Kodak, dat hebben ze plotseling eind 2012 laten weten, mar vanaf eind 2018 is er Ektachrome 100D type 7294 verkrijgbaar.

WittnerChrome 100D

WittnerChrome 100D super8
Kleur omkeer film (15 meter)
EI 100 ISO/21DIN daglicht film [zonder filter]
Deze super8 film is gemaakt van Kodak 7285 Ektachrome film.
Deze film kan niet in elke super8 camera met automatische belichting worden gebruikt omdat veel camera types de gevoeligheid niet herkennen. Hou daar rekening mee als je het gaat gebruiken. De kleurbalans en scherpte zijn erg goed (Kodak film). Wanneer je deze film met kunstlicht gebruikt moet je wel een 80A blauwfilter gebruiken!
De productie door Wittner werd gestopt toen Kodak zelf met een 100D super8 cassette op de markt kwam in 2018. Deze cassette wordt niet meer geproduceerd.

Ektachrome 7280

Kodak Ektachrome 64T super8
Kleur omkeer, type 7280 (15 meter).
EI 40 bij daglicht [filter 85B]
EI 64 bij kunstlicht [zonder filter]
De productie van deze mooie inmiddels klassiek Ektachrome 64T film werd gestopt in mei 2010 (bron Kodak).

Plus-X 7265

Kodak Plus-X super8
Zwart/wit reversal, type 7265 (15 meter)
EI 100 bij daglicht [zonder filter]
EI 80 bij kunstlicht [zonder filter]
De productie van deze mooie zwart/wit omkeer film werd in april 2010 stop gezet (bron Kodak).
Maar het blijft een mooi film (hier en daar vindt je er nog eentje). De 7265 type is 1 stop gevoeliger dan de voorganger de 7276 (100AS vs. 50ASA). Het is aan te bevelen om de automatische belichting van je camera te controleren als je daar gebruik van maakt, aangezien niet elke camera model de gevoeligheid van deze Plus-X film kan lezen. Het best te gebruiken wanneer voldoende licht beschikbaar is.

Kodak 7276

Kodak Plus-X super8
Zwart/wit reversal film type 7276 (15 meter)
Ik ben nooit erg dol geweest op deze Plus-X film.

Kodak 7278

Kodak Tri-X super8
Zwart/wit reversal film, type 7278 (15 meter) Dit is altijd een favouriet geweest van het lab. Een film met een mooie tonale structuur maar helaas niet meer verkrijgbaar want hij is recentelijk vervangen door Tri-X 7266.

Kodachrome 40

Kodachrome K40 super8
Kleur omkeer, 7268 type A (15 meter)
Kunstlicht gebalanceerd
EI daglicht 25ASA [met filter]
EI kunstlicht 40ASA [zonder filter]
De koning onder de super8 films. Hier staat nog een artikel in de New York Times.
Zwitserland of Dwayne’s?
Het is niet meer mogelijk om deze super8 Kodachrome te laten ontwikkelen door Kodak in Zwitserland of Dwayne’s Photo in Amerika. Stuur uw super8 daar dus niet meer naartoe. Het is gedaan. Vanaf het midden van 2012 werkt het Super8 Reversal Lab nauw samen met Film Rescue International uit Canada. Dit laboratorium is in staat om alle Kodachrome films te ontwikkelen, in elk formaat [35mm foto, dubbel8, super8 of 16mm bijvoorbeeld]. Het is belangrijk om te weten dat Kodachrome in zwart/wit negatief wordt ontwikkeld en vervolgens dient te worden gescand om goed beeld te verkrijgen. Stuur ons uw film en wij doen de rest.
Mag het lab nog advies geven? Dan raadt ik u aan om alleen films naar Canada te sturen als er belangrijke herinneringen op staan

Kodachrome II

Kodak Kodachrome II super8
Kleur omkeer (15 meter)
De emulsie Kodachrome II zelf is in 1961 ontwikkeld en was de eerste jaren alleen op 16mm en dubbel8 verkrijgbaar. Het wordt nu al lang niet meer geproduceerd.
Deze film is net als K40 door ons te ontwikkelen in zwart/wit negatief.

Ektachrome 40

Kodak Ektachrome 40 super8
Kleur omkeer film
EI kunstlicht 40 ASA
Sinds de samenwerking met Film Rescue kunnen we deze film ook ontwikkelen. Door kennis uit Canada en die van het S8RL kwamen we tot een oplossing.

Ektachrome 160

Kodak Ektachrome 160 super8
Kleur omkeer film (15 meter)
EI kunstlicht 160 ASA
EI daglicht 100 ASA
Deze film is in bijna alle gevallen goed tot zeer goed te ontwikkelen, en is iets geler van tint. Dit filmpje en doosje was er eentje uit 1996 en het resultaat ervan zit in een reclame film van Nike. Let erop dat er EM-26 op je cartridge staat, dan weet je dat je goed zit.

Ektachrome 160

Kodak Ektachrome 160 super8
Kleur omkeer film (15 meter)
EI kunstlicht 160 ASA
EI daglicht 100 ASA
Deze film is moeilijker te ontwikkelen. Dit filmpje en doosje was er eentje uit 1983.