Test 5: vision belichting

en belichtings test van Kodak Vision 200T [7274] en Kodak Vision2 500T [7218]. Hier kun je een idee krijgen wat er gebeurt bij verschillende licht situaties en hoe deze twee materialen zich verhouden tot elkaar.

Deze twee emulsies zijn al niet meer verkrijgbaar want Kodak heeft tegenwoordig de Vsion-3 familie, maar dat was logisch gezien tijdens het maken van deze test nog niet op de markt.

Kodak Vision 200T op f = 4 [+1]

Kodak Vision 500T f = 5.6 [+1]
Kodak Vision 200T op f = 5.6 [0]
Kodak Vision 500T op f = 8 [0]
Kodak Vision 200T op f = 8.0 [-1]
Kodak Vision 500T f = 11 [-1]
Kodak Vision 200T f = 11 [-2]
Kodak Vision 500T f = 16 [-2]
Kodak Vision 200T f = 16 [-3]
Kodak Vision 500T f = 32 [-4]

Beoordelen

Uit deze test kan je onder meer opmaken dat
– 500T niet echt meer korrels heeft dan 200T
– de details bij beide films zo gek nog niet zijn, ook bij slecht licht
– beide films een groot bereik hebben
– de scherpte niet tegen valt
– de kleur reproductie goed is [het is neutraal gescand].
Dat is dus de winst van deze kleur negatief films, en die zou je daarom ook moeten toepassen. Let vooral op de grijs trapjes. In het algemeen kan je zeggen dat je met kleur negatief materiaal meer keuzes hebt tijdens het productie proces. Vooral tijdens een [professionele] scanning kan je dit materiaal goed tot zijn recht laten komen, maar we moeten ook niet vergeten dat we het wel hebben over hoog gevoelige films, dus de korrel en scherpte zijn niet te vergelijken met Kodachrome films. Klik op de beelden voor een uitvergroting. Met dank aan Francien van Everdingen en Andec. (Juni 2004).