Overige merken
Deze pagina toont een mix van diverse merken. Niet elk handelsmerk had meerdere types, en veel merken waren werden geproduceerd in de grote fabrieken en alleen voorzien van een andere sticker en verpakking.
Veel merken hebben maar kort bestaan. Natuurlijk is het merk Revue niet zo bijzonder, dat kennen we wel. Maar wat dacht u van 3M, Cine-X of Sakura? Voor zover ik weet hebben er maar vijf grote producenten van motion film bestaan die echt lichtgevoelige emulsie konden maken. Dat waren behalve de twee grootste Kodak en Fuji ook nog Agfa, Ferrania en Orwo.
3M super8
Kleur omkeer (15 meter)
EI 40 ASA kunstlicht
Deze cassette is gemaakt door de firma 3M (Minnesota Mining Machines). Tot mijn vreugde stond ook hier nog beeld op. Het basis materiaal was van polyester waaruit je zou kunnen afleiden dat het Fuji materiaal is, al betwijfel ik dat.
Boots Movie Chrome super8
Kleur omkeer (15 meter)
Drogisterijketen Boots had zijn eigen film.
Boots Movie Chrome super8
Kleur omkeer (15 meter)
Drogisterijketen Boots had zijn eigen film.
Cine-X double8
Zwart/wit omkeer film (7.5 meter)
EI 50 ASA daglicht
EI 40 ASA kunstlicht
Deze dubbel8 film van Cine-X is met succes ontwikkeld. Smalfilm liefhebber Bart Sanders wist me dit te sturen: ‘Dit betreft het merk van John Schwind USA en bevat gewoon Kodak materiaal. Cine-X is Plus-X en de CineChrome bevat Kodachrome 25. John Schwind laat partijen bij Kodak confectioneren, mits er daarna maar geen Kodak op staat. Zo werkt het ook met veel van de kleur negatief films van Pro8mm.
Dixons kleurenfilm super8
Kleur omkeer film (15 meter)
EI 40 ASA kunstlicht
EI 25 ASA daglicht
Van de winkelketen Dixons, hij was helaas niet super scherp, maar wel de moeite waard.
Dixons colour cine 2 super8
Kleur omkeer film (15 meter)
EI 40 ASA kunstlicht
EI 25 ASA daglicht
Van de winkelketen Dixons, dit is een oude kleurenfilm wat je herkent aan het feit dat er ‘process EM 25’ op gedrukt staat. Het S8RL kan dit als een van de weinigen in wereld ontwikkelen.
Ferrania MC 40A super8
Kleuren omkeer film (15 meter)
De Italiaanse firma Ferrania maakte vele super8 films.
Fomapan R 21 dubbel8
Zwart/wit omkeer film (7.5 meter)
EI 100 ASA daglicht
Deze zwart-wit dubbel8 film was een jaartje of twintig oud, en na ontwikkeling stond er gewoon beeld op. Het had wel last van reticulatie, maar toch was alles goed herkenbaar.
Fomapan R 100 dubbelsuper8
Zwart/wit omkeer film (10 meter)
EI 100 ASA daglicht
Deze zwart-wit dubbelsuper8 film zou je hier nog niet verwachten want hij is pas enkele jaren geleden vervangen door dezelfde emulsie in een andere verpakking die je herkent aan de zwarte opdruk. Vindt je deze waar dan ook, dan kan je die gerust gebruiken.
Fortepan panchromatikus dubbel8
Zwart/wit omkeer film (7.5 meter)
EI 80 ASA daglicht
Dit is een zwart-wit dubbel8 film. Zwart/wit film is over het algemeen erg lang bruikbaar.
Free Film Service color film for movies super8
Kleuren omkeer film (15 meter)
EI 40 ASA kunstlicht
Hier weet ik niks over te vertellen behalve dat er beeld stond op de ontwikkelde film. Het is me onbekend waar deze film werd verkocht.
Onbekend merk super8
Zwart/wit omkeer film (15 meter)
EI onbekend
Het eind resultaat had een laag contrast, maar toch nog vrij goed beeld.
Onbekend Italiaans super8
Kleuren omkeer film (15 meter)
Dit is misschien een Telechrome cassettes en werd gemaakt in Italië. Meer weet ik er niet van, iemand anders wel?
Perutz Peruchrome super8
Kleuren omkeer film (15 meter)
Ook deze was met succes ontwikkeld, tot mijn eigen verbazing.
Perutz was ooit een filmbedrijf in Munchen Duitsland, en werd later over gekocht door Agfa. Vandaag is het ook een Agfa label.
Revue chrome RCH super8
Kleuren omkeer film (15 meter)
Geen verdere informatie over.
Tacma 16mm
Hier een 16mm film uit Rusland. Het merk heet Tacma of Tasma? Tenminste dat denk ik na het zien van deze website http://www.tasma.ru in het Russisch. Deze film heeft het lab goed kunnen ontwikkelen en het resultaat zag er enigszins surrealistisch uit. Heel bijzonder.
Technicolor super8
Kleurenomkeer film (15 meter)
Hoe langer je oude films ontwikkelt, des te vreemder kom je ze tegen. Ik kan er niks zinnigs over zeggen, behalve dat het resultaat okay was. En het etiket is wel mooi.